"Northern Lights Wildlife" Wolf centre - Reisverslag uit Golden, Canada van Agnes + Colinda Bax + Flier van der - WaarBenJij.nu "Northern Lights Wildlife" Wolf centre - Reisverslag uit Golden, Canada van Agnes + Colinda Bax + Flier van der - WaarBenJij.nu

"Northern Lights Wildlife" Wolf centre

Door: Agnes en Colinda

Blijf op de hoogte en volg Agnes + Colinda

07 September 2011 | Canada, Golden

Hoi allemaal,

Het is erg leuk om jullie reacties bij de verslagen te lezen. Iedereen bedankt!!
Op deze camping in Golden is het mogelijk om gebruik te maken van wifi, alhoewel de verbinding erg slecht is. Vaak geen verbinding. Maar goed het lukt ons om iets door te sturen.
Tja en wat zijn we nou vandaag gaan doen he?
Ik denk dat Franziska het wel goed heeft gegokt!!!
Tja de tekst bovenaan verklapt het al.
Gisteren zijn we naar het wolven centrum gereden. Gevraagd of we met een fotografie tour mee mochten.
We werden teleurgesteld en kregen te horen, dat het tot 17 september was vol geboekt. We vonden het erg jammer. De vrouw achter de balie zei: "You guys, wait a moment". Dat deden we dus.
Ze kwam even later terug en kregen te horen dat er de volgende dag (dus vandaag) een plaats voor 2 personen was. Eigenlijk was ie al vol geboekt voor 4 personen, maar we mochten toch mee gaan.
We waren zo blij, want deze tour zou ons hoogtepunt van de reis zijn.
We hebben meteen geboekt, betaald en alles geregeld. Wat hebben wij een mazzel.
Vandaag vroeg uit de veren, want we moesten om 09.50 uur bij het centrum aanwezig zijn.
Het was maar goed dat Colinda de website had gekeken, want het blijkt dat hier de tijdszone van Alberta wordt aangehouden, i.p.v. Britisch Columbia. Dat wisten we niet en we waren dus al een uur later dan verwacht. We zouden zomaar te laat zijn gekomen als we het niet even gecheckt hadden. Gelukkig zijn we elke ochtend vroeg wakker en hadden we nog ruim de tijd.
Om 07.00 uur naar de "wash-room" gereden en onder de douche gesprongen. De douche op deze camping is heerlijk warm en netjes.
Na het douchen, de camper opgeruimd en black en grey water geloosd.
Ontbijten zouden we bij het wolven centrum doen, in onze camper. Handig!
Hup de Highway 1 op richting East.
Voorbij Golden vlak voor de afslag naar het wolven centrum, zag Colinda een zwarte beer op een parkeerplaats lopen. Bij de eerst volgende afslag ben ik gekeerd met de camper en terug gereden naar de plek van bestemming.
De beer was er nog. Hij zat tussen 2 trucks, op z'n gat, te eten van het graan wat er was gemorst uit een vrachtwagen.
Een erg gevaarlijke situatie voor deze beer, want hij zit vlak naast de snelweg en vlak achter hem ligt het spoor. Vaak eindigen deze beren, als een dode beer.
We zijn een tijdje blijven kijken en fotograferen, maar om 09.25 uur moesten we toch echt gaan, want we hadden een afspraak en die konden we niet missen.
Wat een luxe probleem, dat we zo lang naar de zwarte beer konden blijven kijken. Echt balen dat we weg moesten rijden.
De zwarte beer was eigenlijk niet geïnteresseerd in ons, maar had meer oog voor het eten wat er lag.
We hebben mooie foto's kunnen maken.

We reden door de bossen, naar het wolven centrum en alsof het nog niet genoeg was stond er ook nog een coyote in het veld te kijken. Zo mooi!!
Maar ja, we moesten echt door, want de tijd ging dringen.
Eenmaal op plaats van bestemming konden we nog gauw even eten, koffie drinken, naar toilet en toen werd de poort geopend.

We werden welkom geheten door Shelley, die samen met haar man Casey Black, het wolven centrum runt. Ze zijn het centrum gestart in 1998 en voor publiek geopend in 2002.
Er werden diverse huisregels uitgelegd.
De tripod mocht bijv. niet mee, want daar kon de wolf van schrikken. Tevens was het verboden om op je knieën te gaan zitten. De wolf zou dan schrikken en weg lopen. Ze komt dan niet meer terug en dat zou einde tour betekenen.
De wolf, in dit geval "Maya", bepaald de wandeling. Wij mogen met haar mee wandelen en zij bepaald waar en hoe.
Casey vertelde, dat er genoeg momenten zouden komen voor een mooi standpunt.

Met 3 auto's 4x4 drive gingen we 14 km de bergen in, naar een onherbergzaam stukje natuur.
Ik zag in mijn ooghoeken, dat Casey een grote dolk in zijn laarzen had zitten. Tja je weet maar nooit.
Hoog in de bergen gingen we een trail lopen. Tsjonge wat was het hier mooi.
Casey was al met Maya voor ons uit gelopen. Er ging ook een hondje mee, een bear dog, "Jackson" genaamd. Wat een schattige hond.
De bear dog wordt in werkelijkheid echt gebruikt om beren terug te drijven naar de bergen, als een beer bv. te dicht bij de mensen komt.

De trail was prachtig en wat een schitterende foto momenten kregen we.
Op een heuvel, in het bos, in de rivier, op een boom, op het pad,..... en nog veel meer.
De tour was het geld zeker meer dan waard. Ik kan het iedereen aanraden om deze tour te maken, als je van wolven houdt en fotograferen leuk vindt. Je krijgt absoluut mooie shots!!!! Dus Natuurfocus fotografen,..... mooie hint. Jerry, iets voor jou?

Voldaan gingen we om 12.30 uur weer de berg af naar het centrum. Het was een prachtige ochtend.
En ook vandaag weer schitterend weer.
Weer een graadje of 25. Eenmaal terug, was het erg heet.
In de bossen was het koeler en hadden we een dun jasje aan.

In het centrum kregen we nog een hele uitleg van 30 - 45 min. over de wolf.
Prachtig uitgelegd door 1 van de meisjes die er werkt. Wat kon ze mooi vertellen.

De wolven kregen ook nog eten.
Grote stukken vlees werden er over de hekken gegooid.De rangorde bepaald wie er als eerste eet. De pups eten als laatste en bedelen ook nog bij de hogere in rang. Dan braakt de oudere wolf op en eten de pups het op.

Aan alles komt helaas een eind.
Wat een schitterde dag.
Een dag om niet gauw te vergeten.

Om een uur of 4 zijn we terug gereden naar Golden. Daar getankt, voor 93 dollar en toen nog even boodschapjes gedaan voor 100 dollar.
De koelkast is weer vol en "tuffie" ook.

Tot morgen.
Ook dan gaan we weer iets leuks doen.
Het heeft iets te maken met een "chairlift".

Later!!!

• 08 September 2011 - 03:30

Marlies:

schitterend, die wolven wandeling!!!

• 08 September 2011 - 05:06

Jerry Bouwmeester:

Hoi,

Zeker iets voor mij. Ben wel eens in Golden geweest, maar wist niet dat dit bestaat. Staat op het lijstje met tips voor de volgende Canada reis.

Blijf genieten dames, maar dat doen jullie wel.

Groetjes,

Jerry

• 08 September 2011 - 05:11

Tijnie:

Wat een gave foto's zeg, die dieren kom je hier niet tegen in het Kralingse bos ;). Gaan jullie de bergen in met de chairlift? De tocht met de wolven is super zeg, zaten ze niet achter tralies dat jullie zo mee konden lopen?

• 08 September 2011 - 05:17

Franziska:

Nee, ik geef het toe, in dit geval had ik het bij het verkeerde eind. Alhoewel het wolvencentrum wel mijn tweede gok was, dacht ik in eerste instantie, dat jullie wellicht kaartjes voor de bus naar Lake O'Hara in Yoho hadden kunnen bemachtigen, want ook die zijn heel moeilijk te krijgen. Maar jullie voorkeuren kennende had ik eigenlijk moeten weten, dat het wolvencentrum hoog op jullie verlanglijstje stond. Alleen wist ik niet, dat het zo moeilijk was, kaartjes voor een fotografie-tocht te bemachtigen. Maar uiteraard ben ik super blij voor jullie, dat het gelukt is met die wolven-wandeling. Ik verheug me nu al op de uitgebreide fotoreportage!
    Groetjes en ook vandaag veel plezier,
    Franziska

• 08 September 2011 - 06:35

Carla/ Kb De Heij Rt:

Hoi Dames, wat een mooie plaatsen bezoeken jullie zeg! geweldig al die foto's.
    Hier gaan we zeker een keer naar toe.

Groetjes Carla

• 08 September 2011 - 06:49

Erik :

Hoi Agnes en Colinda,

Super mooie foto's en geweldig mooi weer hebben jullie
    hier alleen maar regen.
    En leuk om weer eens een reisverslag van jullie te lezen.
    Geniet er maar lekker van dames :)

Groetjes van een oud zeefdruk collega

• 08 September 2011 - 07:14

Marco:

Mooie foto´s van de wolven en andere dieren.

• 08 September 2011 - 07:17

TomS:

Gave ervaring lijkt me. Mooi dat je er nog kaartjes voor kon krijgen.
    Veel plezier verder.

• 08 September 2011 - 07:31

Mieke'S:

Prachtige beschrijving van jullie wolven trip!

• 08 September 2011 - 07:36

Henne En Margreet:

Go daar kunnen jullie je hart weer ophalen , het is dat ik niet van vliegen hou anders was ik die richting opgekomen. Prachtige fotos trouwens .Nog veel plezier en tot de volgende fotos en verslagen

• 08 September 2011 - 07:38

Anita:

Wauw, wat een mooie reis maken jullie zeg!
    Zo kunnen we mooi meegenieten... leuk hoor!

Veel plezier nog en de groetjes uit een herfstachtig (regen!) Nederland,

Anita

• 08 September 2011 - 07:44

Trees:

Wat hebben jullie al een mazzel gehad deze reis,al zo veel moois gezien en vooral gedaan!
    Dat is weer iets afgestreept op jullie lijstje,de wolven!!!
    Wat mooi,die fotos,elke keer.
    liefs en voor morgen weer een prachtige dag.

• 08 September 2011 - 07:50

Marko:

Prachtige foto's! Dat is nog is wat anders dan Artis.

• 08 September 2011 - 08:45

Marga En Loek:

Ha dames,
    Wat fijn dat jullie zoveel mazzel hebben....je krijgt wat je verdient he?
    En dat is ook weer goed voor ons volgers, want dan krijgen wij weer een heerlijk verhaal te lezen. :-)

Gr.

• 08 September 2011 - 10:21

Elma & Zoe:

Wat een avontuur..!! het is wel echt genieten voor jullie met zoveel mooie dieren in het wild en natuur om te fotograferen. Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. veel plezier nog! :o)

• 08 September 2011 - 14:02

Arjan E.:

Blijf vooral goede plaatjes schieten. Dat heb ik nooit kunnen doen...was iedere keer weer zo onder de indruk als ik een beer of coyote zag dat foto`s maken er niet van kwam. En ja..wie maken er nou betere fotos dan jullie he ;-) Enjoy ladies!!!

• 08 September 2011 - 14:49

JAN EN HANNIE:

Hallo Agnes en Colinda

Elke dag genieten we weer van jullie verhalen
    En leuk die foto" er steeds bij

Groeten uit het Brabantse land EETHEN

• 08 September 2011 - 15:28

Jeroen:

Jaaaa..................... , genieten hoor ! èn van de verhalen èn van de foto's !

• 08 September 2011 - 16:41

Ruud:

Prachtige belevenissen en hele mooie plaatjes. Dit wordt een topreis! Geniet ervan.

• 08 September 2011 - 17:16

Geertje Weustenenk:

Hoi Agnes en Colinda, wat een super ervaring moet dat geweest zijn. Prachtige foto's, vooral dat kleintje, dat over de boomstam kijkt.... echt super. Veel plezier morgen, 'k ben benieuwd wat jullie dan weer gaan beleven. groetjes, Geertje

• 09 September 2011 - 21:28

Willem:

Mooie foto s geniet er van.