Jasper en omgeving - Reisverslag uit Jasper, Canada van Agnes + Colinda Bax + Flier van der - WaarBenJij.nu Jasper en omgeving - Reisverslag uit Jasper, Canada van Agnes + Colinda Bax + Flier van der - WaarBenJij.nu

Jasper en omgeving

Door: Agnes en Colinda

Blijf op de hoogte en volg Agnes + Colinda

17 September 2011 | Canada, Jasper

Zo daar zijn we weer.
Hier in Jasper is het nogal moeilijk om internet te krijgen. Op de camping hebben we het niet.

Even een verslag van de afgelopen dagen.

Blue River

Vanuit Clearwater (Wells Gray) zijn we 100 km verderop naar de Blue River Safari gegaan. Daar de 1ste boot proberen te krijgen, wat lukte. Na de nodige uitleg en info, het water op gegaan. Een prachtige trip, die beloond werd met 2 zwarte beren langs de oever van de rivier.
Het is een tour die we zeker aanraden voor andere fotografen en liefhebbers van wildlife. A real "must seen"!!

Na Blue River nog eens 200 km naar Jasper. Onderweg gestopt bij de Rearguard Waterfalls. Die is ook zo mooi. Zo'n 5 jaar geleden ook gezien, maar toen konden we er niet zo dicht bij komen.
Laat in de middag in Jasper gearriveerd en ons gesetteld op de Whistler Campground. de enige camping die nog open is in Jasper. De eerste 3 nachten, basic plek zonder stroom, water. De andere 2 nachten wel met electra. dat is wel handig om alle batterijen van de camera's op te laden. Nu doen we dat steeds in een eettent of onder het rijden in de sigaretten aansteker.

Jasper

Op donderdag gearriveerd en we vertrekken hier weer op dinsdag morgen.
We hebben goede herinneringen aan Jasper en er is zoveel te doen en te zien. Daarom besluiten we hier 5 nachten te blijven.
Vrijdag zijn we naar Mount Edith Cavell geweest. Hoog in de bergen en het is er onwijs koud. Je kan er met een klein campertje van 6 mtr. wel komen, maar grote campers mogen er niet op. De weg is zo smal en de ravijnen liggen pal langs de weg.
Mount Edith Cavell is een heel mooi ijsmeer omringd door bergen en een schitterende gletsjer. Je kan hier heel veel wandelen en trails lopen.
We maakten nog iets heftigs mee. We stonden te fotograferen aan de rand van het meer. Brak er ineens een heel groot stuk ijs van de ijskap af. Een hels kabaal en het eerste wat ik zei: "Rennen, omhoog"!
In luttele seconden stonden we op hoger gelegen grond.
De steen waar ik op had gezeten werd overspoelt met water. Een aantal golven achter elkaar. Ik moest meteen aan de tsunami in Azie denken.
Het was best spannend. Colinda heeft er een mooie foto van. Ik (Agnes) heb het gefilmd.
Ach zo maak je nog eens iets mee.

Na Mount Edith Cavell, zijn we naar de Maligne Road in Jasper gereden en hebben daar uren aan "Medicine Lake" gezeten. Pika's fotograferen!!! Dat zijn zulke leuke beestjes. Soort marmotjes, cavia's. Hihi..... ook deze soort hoort bij de wildlife, maar een vaak vergeten onderwerp van fotograferen.

Vrijdagavond in de pizzeria in Jasper gegeten. Heerlijk!!! En..... honkbal gekeken.

Zaterdag - Maligne Road dag

De wekker vroeg gezet. In het schemer op pad. Je wil het geloven of niet, met de camper naar de douche.
De camping heeft 781 plaatsen, verspreidt over het bos. De weg rond om de camping is ongeveer 3 km.
Te vergelijken met de grootte van de Toolenburgplas. Lopend naar de douche ben je 1 a 1,5 km onderweg. In het donker niet zo'n goed plan. En douchen in de camper is een beetje krap. Vandaar met de camper.

Maligne Road (44 km lang) die we vrijdag hebben gereden, was een lucky dag. We werden beloond met meer dingen dan verwacht. De ochtend bracht ons een ontbijt aan het Medicine Lake, met een prachtig uitzicht. Het was trouwens koud in de bergen.
Na het ontbijt de Maligne Road verder gereden en daar begon het feest.
Een zwarte beer met 2 cubs. Zo gaaf. Een bus met Japanners, verstoorde onze pret door precies voor ons te parkeren en de weg te blokkeren. Weg beren. Dat was een grote vloek.

Later de beren nog wel gezien.
Heel leuk de weg over en daarna een pose van 1 kleintje boven op een rots.

Na de beren sessie kregen we een nieuwe traktatie. Een dier die in 2006 al als rode draad door onze vakantie ging en nu weer. Nog nooit gezien.
En nu....... daar stond ie dan...... tussen de bomen. Een kreet van vreugde: "Colinda, een Moose, kijk.....!"
Voor het eerst zagen we dan onze Moose (Eland). En die zijn groot!!!
Verrassing...... er liep nog een kleintje bij haar. Dus het feest was compleet.
Na geruime tijd, weer een aanvaring met een bus, met toeristen.
De bus kwam als een bezettene aanscheuren, remmen, flitsende toeristen en weg was de Moose met de kleine.
Ons geluk, want er kwam een "Rivercrossing". Dat konden we zo mooi zien en fotograferen. Het gevecht van die kleine Moose met dat stromende water. Ze kwam er bijna niet doorheen. Een geluk bij een ongeluk, dat we dit konden mee maaken en fotografern. Zo leuk. We verkeerden beiden in een euforie stemming.

Om 12.00 uur naar Maligne Lake, het meer van de foto's in de reisboeken. Helaas niet ons favoriete meer.
Hier geparkeerd en de "Moose Trail" gelopen. Een route van 3,5 km, dwars door de bossen en "Bears-land". Spannend!!! We wilden zo graag Moose spotten bij het meer. Helaas hier niet gezien. Wel heel veel sporen aan de rand van het meer.
Een leuke route, wel ontzettend koud. We kregen zelfs een sneeuwbui en daarna een hagelbui over ons hoofd. Hoe raar kan het lopen.
Zo loop je in je korte broek in de 30 graden en nu in de bergen in winterjas, muts en handschoenen.
rare wereld.

's Middags weer 44 km terug de berg af.
Halverwege de berg, op dezelfde plek als vanmorgen, een opstopping van heel veel auto's campers.
We wisten het meteen.
Wederom de zwarte beer met 2 cubs.
Gewacht, aangesloten in de rij en dan maar hopen of de beer jou kant op komt.
We stonden nu aan de goede kant van de weg. Ineens, mama beer en de 2 kleintjes, op 10 meter voor ons. Die 2 cubs waren aan het spelen en klommen in de boom. Betere positie konden we niet hebben. Wat was dat gaaf om te zien.
Wat een dag!!!! Die zullen we nooit vergeten.

Eind van de middag nog even boodschappen gedaan en nu zitten we in "Downstream", onze loungebar, downunder. Zo'n gave tent, met relaxt personeel, heerlijk eten, lounge muziek, wildwatervaren op tv, etc. Onze tent!!! En wifi.

Nou dit was het weer van ons.

Zondag en maandag nog in Jasper, met stroom op de camping!! Hi,hi,..
Dinsdagochtend vertrekken we naar de Icefield Parkway (220 km lang).
Halverweg slapen we dan op Mosquito Creek.
Woensdag en donderdag naar Lake Louise, lake Moraine, Banff en terug naar Calgary.
We weten niet wanneer we weer internet hebben.

Iedereen nog bedankt voor alle leuke reacties. Super leuk om te lezen.

Liefs van Agnes en Colinda

• 18 September 2011 - 04:05

Pj En Claudia:

wat een leuk verslag en wat hebben jullie mooie en spannende dingen meegemaakt! Vooral dat water over de rots, hoe snel kun je reageren als je op tijd weg bent en dan ook nog een actiefoto kunt maken. Koelbloedig hoor.

Maar even over die CUBS??? Dat lijken mij toch volwassen beren. Zwarte beren blijven maar anderhalf jaar bij hun moeder en worden in mei verstoten. Was de moeder nog groter dan die beren in de boom?? Ik weet niet wat jullie gezien hebben, maar dat lijken mij toch drie volwassen beren, ook uniek!

tipje: altijd parkeren aan de kant waar het beest is, al is dat tegen de richting, dan kan er niemand in je beeld komen ;-)
    groetjes vanuit Fairbanks, Alaska
    Claudia en PJ

• 18 September 2011 - 04:09

Claudia En PJ:

Weet je wat ik denk dat jullie gezien hebben? Een vrouwtjes beer die door twee mannetjes achterna gezeten werd en daarom de boom in klom "Playing hard to get"
    Een liefdesvoorspel!!!

• 18 September 2011 - 04:31

Franziska & Klaas:

Leuke beestjes die pika's! We hebben er vandaag ook weer een gespot. Helaas nog geen beren, wel pronghorns, bizons en mule deer. We kunnen dus niet klagen, wat het wildlife betreft.
    Ook verder veel plezier! Groetjes uit Grand Teton NP,
    Franziska & Klaas

• 18 September 2011 - 04:58

Jerry Bouwmeester:

Mooi om te lezen dat jullie genieten. Langs Maligne Road hebben wij eigenlijk ook altijd wel wildlife gezien. Prachtige route. Moose treil hebben we ook gelopen. Zijn jullie nog naar Spirit Island geweest? Sneeuw in september kan heel goed daar. Geniet nog lekker van het fraaie Jasper en omgeving.Ik kan niet wachten om er weer heen te gaan.

• 18 September 2011 - 06:03

Monique:

Het is echt iedere keer weer genieten van jullie verhalen en met de foto`s erbij is het allemaal zo gaaf, je bent erbijna zelf bij.......

• 18 September 2011 - 06:21

Ada:

Wat hebben jullie weer veel gezien! Jammer van die bussen met toeristen, dat hoor je zo vaak, maar verder hebben jullie niet te klagen. De foto's zijn weer prachtig. Hebben jullie geen mooses op de campground bij Jasper? Wij hadden ze daar volop rondlopen, ook op onze kampeerplek en bij de douches stonden toen twee mannetjes te vechten. Gaaf gezicht! En ja, dat herken ik wel, met de camper naar de douche. Hebben wij ook gedaan. Veel te ver lopen en met al die mooses die rondliepen - ook nog eens loveseason waar jullie volgens mij nu ook middenin zitten, dus agressieve mannetjes, geen denken aan om het lopend te doen. Wat ik handig vond was de rotonde bij de douches. Hoefde je niet te keren met dat bakbeest, die van ons was een stukje groter. Maken jullie trouwens nog foto's van het interieur van jullie camper? Ben ik zo benieuwd naar. En ik weet niet of je het over het hoofd gezien hebt in mijn vorige reactie, maar zou je mij nog even persoonlijk een mailtje willen sturen voor je adres? Bedankt en groetjes,
    Ada

• 18 September 2011 - 07:14

Gerrie:

Hallo! Wat een super gave reis hebben jullie zeg! Lees steeds met plezier jullie verhalen. Ook julie foto's is genieten! Jullie geven een heel mooie beeld van de mooie natuur wat Canada heeft te bieden ,WAUWWW. Nog heel veel plezier! Groetjes, Gerrie

• 18 September 2011 - 08:19

Marga En Loek:

Wat zijn jullie een mooie vakantie aan het hebben zeg!
    Erg leuk ook om de verslagen te lezen.
    Lekker op zondag ochtend met de laptop op schoot, een bakkie koffie met een koekje onder handbereik, over jullie avonturen in de wildernis lezen. Heerlijk om zo mee te kunnen genieten en dan ook nog die prachtige foto's erbij... helemaal af.

• 18 September 2011 - 08:33

Will En Erik :

Hoi Agnes en Colinda,

Jeetje wat een mooie vakantie tot nu toe al. We hebben met een grote bak koffie net alle verhalen tot nu toer gekeken, en alle foto's doorgelopen. Echt vet!
    Wat een mooie omgeving en een hoop wildlife!
    Hele leuke camper ook! Slaapt het een beetje?
    We krijgen meteen zin om ook weer een vakantie uit te stippelen als we jullie verhalen lezen, het blijft verslavend ;-)
    Benieuwd naar jullie nieuwe verslag met alle avonturen en nieuwe mooie foto's ( welke lenzen zijn er trouwens mee?)
    Ow ja, en niet treuzelen op de highway! ;-))
    Groetjes, van jullie neven Will en Erik.

• 18 September 2011 - 08:43

Linda Vd Aar:

hoi Agnes en Colinda,
    Prachtige foto's, jullie zien en doen veel! Heerlijk, geniet ervan :D xx Linda

• 18 September 2011 - 08:47

Jeroen:

Hi there !!

Wat een verhalen ! Zo gaaf,zo hoef je zelf "bijna" niet meer naar Canada, het komt naar jouw !
    ik kan niet wachten tot jullie terug zijn om het volledig verslag te horen.
    veel plezier nog !!

groeten Jeroen

• 18 September 2011 - 08:54

Anita Dijkstra:

Werkelijk prachtig, wat een mooi land is Canada!

Groetjes, Anita

• 18 September 2011 - 12:09

Trees:

Zo fijn om te lezen en te zien!! Weer prachtige fotos!!!
    Agnes bij het Lake,winters plaatje.
    En dan eindelijk deMOOSE......
    groetjesxx

• 19 September 2011 - 00:39

Ann:

Hallo Agnes en Colinda prachtige foto's .Als jullie een beetje de bussen met toeristen willen
    ontlopen ga dan als je nog tijd hebt Kananaskis in dat ligt vlak na Canmore dat is ook een prachtig park .Ga dan helemaal voorbij Peter Lougheed park naar Interlakes prachtige campground daar.
    www.kananaskiscountrycampgrounds.com

• 19 September 2011 - 07:49

Agnita:

Hoi Agnes en Colinda,

Wat een mooie vakantie hebben jullie zeg, ik volg jullie natuurlijk en bekijk de mooie foto's die jullie gemaakt hebben. Nu weet ik waarom je zo verkocht bent aan Canada. Geniet er samen nog lekker van.
    Groetjes Agnita

• 19 September 2011 - 20:13

Roy En Evelyne:

Waaaaaauuuuuwwwww wat een gave foto's zeker met de moose. Weet je nog wat je krijgt als je moose teveels appels geeft........lekker flauw , APPLEMOOSE. Die pika's zijn ook geweldig, de nederlandse naam is overigens fluithaas( ik heb 'm geen keer horen fluiten)
    Geniet van jullie verder reis. Wij blijven jullie volgen.
    Gr, Roy en Evelyne

• 22 September 2011 - 02:02

Agnes En Colinda:

@ Ann

Dank je wel Ann voor de tip.
    Dit gaan we zeker onthouden.
    Hier willen we zekere eens een keer veel tijd aan besteden.
    Helaas moeten we vrijdagochtend terug naar Calgary en zou het te gehaasd zijn.
    We willen deze plek graag eens zien, een goede reden om terug te komen!!!! Hi,hi,..

• 24 September 2011 - 09:18

Hans En Amanda:

Prachtige foto`s en een leuk reisverslag gezellig om te lezen. Jasper behoort zeker ook bij onze favoriete plekjes, het is er mooi en gezellig en altijd wildlife te vinden. Nog veel plezier verder.